کدام شب ارزشی بیش از یک سال جهاد دارد؟

اهمیّت سپاسگزاری از پدر و مادر، چنان است که خداوند پس از امر به شکرگزاری از خود، شکر پدر و مادر را آورده است: "وَ وَصَّیْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَیْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْناً عَلی وَهْنٍ وَ فِصالُهُ فِی عامَیْنِ أَنِ اشْکُرْ لِی وَ لِوالِدَیْکَ إِلَیَّ الْمَصِیرُ "(لقمان، آیه 14)
و انسان را درباره پدر و مادرش سفارش کردیم. مادرش (به هنگام بارداری) او را با ناتوانی روی ناتوانی حمل کرد و دوران شیرخوارگی او در دو سال پایان می یابد (آری او را سفارش کردیم) که شکرگزار من و پدر و مادرت باش که بازگشت (همه) به سوی من است.
و همانطور که کسی نمی تواند شکر پروردگار به جای آورد، شکرگزاری از پدر و مادر نیز بسیار دشوار و در حد محال است.
جهاد یکی از مهمترین برنامه های اسلامی مادام که وجوب عینی پیدا نکند خدمت پدر و مادر و رسیدگی با امور آنها اهم از آن است حتی اگر جهاد رفتن موجب ناراحتی آنها شود، جائز نیست.
امام صادق علیه السلام از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم نقل می کند که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم در جواب جوان که شور جهاد در دل داشت ولی پدر و مادر ناتوان داشت که خیلی به او انس و علاقه داشت فرمودند: " فوالذی بعثنی بالحق لانسها بک لیله خیر من جهاد فی سبیل الله سنه"؛ قسم به آنکه مرا به حق مبعوث ساخته است اگر یک شب مادر با تو مانوس باشد از یک سال جهاد در راه خدا بهتر است. (1)
باید توجه داشت که نیکی به والدین زمان معین ندارد؛ ولی در برخی زمان ها پاداشی مضاعف دارد؛ به فرموده امام باقر (ع) یکی از بهترین اعمال روز عید قربان، نیکی به والدین است. (2)
رسول خدا (ص) نیز فرموده اند: هر کس قبر پدر و مادرش را در هر روز جمعه زیارت کند بخشوده می شود و از نیکوکاران به شمار می آید. (3)
خداوند منان و حکیم نسبت به یکتاپرستی و احترام والدین از انسان این گل سرسبد عالم خلقت تعهد و پیمان گرفته است و آن هم در جایی مطرح ست که مطلوب و مقصود دلداری اهمیت و ارزش باشد والا تعهد و پیمان معنی و مفهوم ندارد.
خداوند در کتابش می فرماید: "و اذا اخذنا میثاق ببنی اسرائیل ان لا تبعدون الا الله و بالوالدین احسانا ..." (بقره/ 83) به یاد آور زمانی را که از بنی اسرائیل پیمان گرفتیم که جز خداوند یگانه را پرستش نکنید و به پدر و مادر نیکی کنید.
نیکی به والدین آثار و برکات بسیاری دارد که در ذیل به برخی از آنها اشاره می شود:
رضایت الهی؛ بر پایه روایتی نخستین چیزی که خدا در لوح محفوظ نگاشته این است که خدایی جز من نیست و هر کس پدر و مادرش از او خشنود باشند و من از او خشنود هستم.
نزول رحمت آسمانی؛ رسول خدا (ص) فرمودند: درهای آسمان در چهار هنگام گشوده می شود: هنگام بارش باران، هنگام نگاه فرزند به چهره والدین، هنگام گشوده شدن در کعبه و هنگام عقد ازدواج.
بهره مندی از برترین غرفه های بهشتی؛ امام باقر (ع) فرمودند: چهار صفت است که در هر یک از مومنان باشند، خدا او را درو الاترین مرتبه بهشت، در غرفه های برتر از همه غرفه های بهشتی و عالی ترین مرتبه شرف جا می دهد... کسی که به پدر و مادر خود انفاق کند، با آن دو مدارا کند، به آنان نیکی کند و آن دو را اندوهگین نسازد.
بهره مندی از سایه عرش الهی، امام صادق (ع) فرمودند: روزی حضرت موسی (ع) در حال مناجات با پروردگارش مردی را در سایه عرش الهی دید. پرسید: پروردگارا! این کیست که عرش تو بر سایه افکنده است: فرمود: او کسی است که نیکوکار به پدر و مادر خود است و اهل سخن چینی نیست. (4)
نشانه تشیع: امام صادق (ع) فرمودند: ای جابر! شیعیان ما شناخته نمی شوند مگر با نیکی به والدین.
پیامبر اکرم (ص) فرمودند: هر که خوش دارد عمرش طولانی و روزیش زیاد گردد به پدر و مادرش نیکی کند و صله ارحام بجای آورد.
پی نوشت ها:
1- تفسیر نمونه، مکارم شیرازی، ج 12، ص 96؛
2- الخصال، ص 298؛
3- بحارالانوار، ج 86، ص 359؛
4- آمالی، شیخ صدوق، ص 180.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 1 دی 1392برچسب:راحت باش,جهاد,شب,نیکی,پدر,مادر,
ارسال توسط حسین ص

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 135
بازدید دیروز : 63
بازدید هفته : 220
بازدید ماه : 456
بازدید کل : 192836
تعداد مطالب : 396
تعداد نظرات : 36
تعداد آنلاین : 1