افشای جاسوسی آمریکا از دیپلمات‌های اروپایی

جاسوسی آمریکا از دیپلمات‌های اروپایی

«ادوارد اسنودان»، بخش دیگری از اسناد محرمانه سازمان‌های اطلاعات آمریکا را در اختیار این هفته‌نامه قرار داده که نشان می‌دهد دولت آمریکا از دفاتر دیپلماتیک اتحادیه اروپا در واشنگتن و حتی سازمان ملل جاسوسی می‌کند. طبق این اسناد، ایالات متحده با کارگذاشتن میکروفن در دفاتر اتحادیه اروپا در بروکسل و واشنگتن و همچنین رصد کردن ارتباطات اینترنتی آنها در سازمان ملل اقدام به جمع‌آوری اطلاعات می‌کرده است.

انتشار این اخبار برخلاف قبل واکنش سریع و توأم با خشم مقامات اروپایی را به دنبال داشت. «مارتین شولتز»، رئیس پارلمان اروپا جزو نخستین افرادی است که علیه این رسوایی موضع گرفت. «شولتز» که یک دیپلمات آلمانی است به اشپیگل گفت: اگر خبر جاسوسی آمریکا ثابت شود، علاوه بر اینکه یک «رسوایی بزرگ» برای آمریکا به بار خواهد آمد، به روابط اروپا و آمریکا نیز «لطمه» خواهد زد.

«ژان اسلبورن» وزیر خارجه لوکزامبورگ نیز با ابراز تعجب از این که آمریکایی‌ها از اتحادیه اروپا نیز جاسوسی کرده‌اند، گفت بهتر بود دولت آمریکا به جای جاسوسی از متحدانش، به سرویس‌های اطلاعاتی خود نظارت می‌کرد. وی با تاکید بر این که فعالیت‌های جاسوسی دولت آمریکا خارج از کنترل است، خاطرنشان کرد اگر آمریکایی‌ها برنامه‌ها و فعالیت‌های اطلاعاتی و جاسوسی خود را به نام مبارزه با تروریسم توجیه می‌کنند، باید بدانند که اتحادیه اروپا و دیپلمات‌هایش تروریست نیستند.

«دانیل کوهن بندیت»، عضو پارلمان اروپا فعال در زمینه حفاظت از محیط‌زیست نیز در گفت‌وگو با این هفته‌نامه ضمن انتقاد شدید از جاسوسی دولت آمریکا از اتحادیه اروپا، قطع سریع مذاکرات مربوط به تجارت آزاد در دو سوی اقیانوس اطلس (میان اروپا و آمریکا) را خواستار شد و تاکید کرد این مذاکرات باید زمانی آغاز شود که اتحادیه اروپا و آمریکا در زمینه حفاظت از اطلاعات و داده‌ها توافق‌نامه امضا کنند.

مذاکرات اتحادیه اروپا و آمریکا در زمینه تجارت آزاد که سال ۲۰۱۱ آغاز شد، هنوز به نتیجه نرسیده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه از برلین، اتحادیه اروپا روز چهارشنبه از دولت آمریکا خواست هرچه زودتر به سوالاتی که درباره برنامه جاسوسی «پریزم» مطرح شده است، پاسخ‌های قانع‌کننده بدهد.

۲۶ تن از سناتورهای جمهوریخواه و دموکرات آمریکا نیز چند روز پیش با انتشار نامه‌ای از مقامات اطلاعاتی این کشور خواستند برای توجیه این رسوایی «پاسخ قانع‌کننده» بدهد.

مقامات بلندپایه آمریکایی از جمله شخص رئیس‌جمهور پیش از این در توجیه این رسوایی اعلام کرده بودند که با این اقدامات مانع از عملیاتی شدن چندین حمله تروریستی شده‌اند. آنها همچنین اعلام کرده بودند برای تامین امنیت مردم ناگزیر از جاسوسی بودند. اما به نظر می‌رسد با کشیده شدن پای مقامات و دیپلمات‌های اروپایی به قضیه، کاخ سفید برای توجیه افکار عمومی و قانع کردن آنها با مشکل جدی مواجه شود!

چندی پیش رسوایی جاسوسی انگلیس از مقامات گروه ۲۰ در نشست لندن نیز رسانه‌ای شد اما بنا به دلایلی از جمله افشای رسوایی کاخ سفید، این موضوع زیاد مورد توجه قرار نگرفت.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: سه شنبه 14 آبان 1392برچسب:راحت باش,آمریکا,اسنودن,
ارسال توسط حسین ص

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 307
بازدید دیروز : 63
بازدید هفته : 392
بازدید ماه : 628
بازدید کل : 193008
تعداد مطالب : 396
تعداد نظرات : 36
تعداد آنلاین : 1